lørdag den 20. juli 2013

Et årtis koneskab

Sødeste kone. Nu har vi kendt hinanden i over et årti - det bedste årti i mit liv. I denne anledning har jeg kreeret et lille recap af vores koneskab - enjoy!

Scenen er Aarhus Svømmestadion. Vi er begge svømmere. Du lignede en dreng, og jeg lignede lort. Du er er fra overklasse hippie-forstaden Stavtrup, og jeg er flygtet fra de enlige mødres kvarter i Grenaa. Sleepovers og morgentræning. Gymnasieglimt. Der er langt fra en gennemsigtig D&G top til Hummel træningsoutfit. Fælles kærlighed for den ultimative iceblend med Guldmint. Tømmermænd og "ikkk såå meeeget" flødeskum. Du skipper spansk og jeg matematik. Det blev tid til koneferie i Spanien.  Flyskræk på første klasse og doped på naturmedicin. Du er HELT kølig! Hvad der synes, som et helt sabatårs lønindtægter spenderes på mad og cava. Du flygter og efterlader mig siddende mutters alene og langsomtopfattende på en kæmpe kværn. Med 10 læderklædte rockere, der nærmer sig i hastigt tempo. Tøsefnidder. Forfølgelse af fodboldhunk i lufthavn. Sukkerhøje og overtrætte. Dansk sommer på tagterrasse på Telefontorvet. BezzerWizzer. Falullah, asti og dans. Grøn Koncert og alkoholforgiftning. Søndag, mandag og tirsdags tømmermænd. Kæresten din ringer på årets første forårsdags tidligste timer. Han siger, at du har ondt i maven, og at det nok er veer. Med taxa ud i den snebeklædte nat. Høj puls. Får det skidt af synet af dig i smerte. Søger ly på en fremmed kvindes fødestue. Undskylder for nær besvimmelses-forstyrrelsen. Har mavekramper for hver af dine veer. Du bliver mor under de skøreste og skønneste omstændigheder. Jeg forbliver mig, men beæres med titlen som gudmor. Græder, og mærker et stik af misundelse over din nominering som årets mor. Lykkelig over samtidig at have dig i smilets by med smilets baby endnu et år.

/Mia


Ingen kommentarer:

Send en kommentar